donderdag 9 december 2010

Refit

Als ze bij Feadship XL in Makkum een schip terug krijgen voor een refit betekent dat, dat het hele schip van top tot teen wordt gemoderniseerd en nagekeken. Dat is niet met een maandje bekeken.
Nu is het de beurt aan de machinekamer bij mij op school. De CAT die er staat komt uit het jacht hiernaast, de Aurora, het schip kreeg een refit bij Feadship XL in Makkum en wij kregen de motor . De DAF/Leyland komt uit het ziekenhuis in Haarlem waar het als noodgenerator dienst deed.
Toen beiden bij mij in de machinekamer neergezet werden, zijn ze aangesloten op een te kleine koeltank waar door we maar kort konden draaien met de motoren en al helemaal de generator niet konden belasten. Daar gaat nu verandering in komen.
Buiten hebben we nu open verbinding met de "zee", de tank staat buiten op het noorden en bevat minimaal 2 kuub "zeewater".
Binnen staat nu een platenkoeler, deze doet dienst als warmtewisselaar. We hebben hem netjes in de kim van ons schip geplaatst. De koeler komt uit Bolsward en werd origineel gebruikt om slagroom te verhitten en af te koelen voor verpakking. Maar alle zure room is verwijderd en hij zal voortaan als "kimkoeler" door het leven gaan. De firma de Boldert uit Harlingen is lang bezig geweest om uit te zoeken hoe de diverse stromingen goed geregeld konden worden.
Pon Power moderniseert de CAT met nieuwe voelers, meters, een kast waarop we fouten kunnen aflezen en, als het goed is, komen er ook wat gehieme knopjes op voor het simuleren van, bijvoorbeeld, een koelwater- of oliedruk alarm. Ik stel me zo voor dat het licht in het lokaal dan spontaan uitvalt en er naast de schoolbel ook een rood zwaailicht gaat draaien. Gna, gna, gna!
Volgende week puin ruimen, dweilen en schilderen. En dan na de vakantie alles in gebruik nemen. Al moet ik toegeven dat ik van PON nog de nodige lessen nodig zal hebben om de CAT fatsoenlijk te bedienen. Als ik dat eenmaal kan, dan zal ik met het schrijven van de nieuwe opdrachten aan de gang. Met een nieuwe plattegrond met nieuwe meetpunten, kleuren en fantasierijke uitdagingen voor mijn machinisten in spé.

3 opmerkingen:

  1. Schitterend, wat heb je toch een mooie spulletjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee! Vooral van die geheime knopjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ik nog zeggen wou: wat een lieve reactie van jou op mijn blog! Dank je wel daarvoor. En gelukkig nieuwjaar natuurlijk, met vele goede vaarten.

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...