zondag 31 december 2006

Oliebollenrace

Toen ik nog klein was gingen we bij mijn opa en oma op Bruggelen oud en nieuw vieren. Kerstvakantie en we mochten dus uitslapen maar mijn oma begon al heel vroeg oliebollen te bakken. Dus ons ontbijt maar ook onze lunch bestond uit oliebollen en appelflappen.

Later is mijn moeder oliebollen gaan bakken in de garage. Ze nodigde dan de hele straat uit om te komen smullen. En naarmate Robbert en ik meer vrienden kregen kwamen die ook allemaal om een uur of 8, 9, 's morgens oliebollen eten. Om een uur of 10 vertrokken we dan naar de families van die vrienden, Gert, Tom, Martin, Jacob, René en Wim want hun vaders en moeders konden natuurlijk ook bakken en daar waren we dan toch de hele dag zoet mee.

Toen ik, eenmaal op eigen benen, op de Nieuwe Zorg voer. Hebben we de eerste winter in het Amsterdamse Nautisch Kwartier iedereen, vrienden, familie, klanten en kennissen uitgenodigd om kennis te maken met ons schip. Dit hebben we nog jaren gedaan. Ik bakte soms 7 x 70 oliebollen naar traditioneel recept. Met gist bloem en krenten en rozijnen. Zelfs de olie is een geheim recept van mijn oma.
De eerste keer dat ik dit deed in Amsterdam leefde mijn oma nog. Zij stuurde mijn oom Joost toen naar het schip om te gaan proeven en wat mee te brengen. Ik kreeg per omgaande nog advies over de kwaliteit. Oliebollen, voor mij een woord met veel goede herinneringen en tradities. Iemand die nog een goed recept wil hebben? Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Hoi AM, een behouden vaart in het nieuwe jaar! Smak smak smak.
    Ik maak mij gemakkelijk af van de oliebollen, gewoon pakken uit de supermarkt en flessen zonnebloem olie. Maar dan wel veel (5 x 60). En krenten, rozijnen en appel natuurlijk.
    Maar, een goed recept is nooit weg! Wie weet, ga ik eens op de traditionele toer...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HAhahaha, ja die oliebollen tijd,,, ik gebruik ook oma's recept met bloem, verse gist, eieren, lieft van eigen kippen, krenten , rozijnen, citroenrasp,kanel, bruine basterdsuiker, sukade en goudrenettes er door...jummie..ik bak ze eigenlijk te weinig.
    Met gember er door vind ik ze nog smakelijker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...