zaterdag 30 januari 2010

Vitamine D

Ik had er zwaar behoefte aan. En aangezien buiten maar een centimeter sneeuw was gevallen en het nèt niet meer vroor ging ik er voor.
De kerstboom die al bijna vier weken om de hoek van het huis stond moest er aan geloven. Ik had hem natuurlijk gewoon in de bruine bak kunnen duwen maar dan had ik nog geen vitaminen op gedaan. En dus heb ik hem minitieus in stukjes geknipt met mijn gezicht naar de zon en heel langzaam in de bak gedaan. Omdat ik nog niet genoeg had gehad heb ik de was buiten op gehangen, ook met mijn gezicht richting de zon, heel langzaam. Bijkomend voordeel van de was die buiten hangt met dit weer, vind ik altijd dat ze zo lekker ruikt al ik het rek weer binnenhaal.
Op dreef en merkend dat het me goed deed heb ik nieuwe primula's in een bak bij de voordeur gezet, goed ingepakt in verse grond, al moet ik ze niet vergeten binnen te halen als het weer diepvries weer wordt. En als laatste de bruine bak tot de top gevuld met gulden roede en sedum stengels. De sneeuw die er nog wel lag plakte goed onder de klompen die ik aan had, want voor ik het wist liep ik door de tuin met 10 cm hoge plateau zolen.
De zon zakt achter de bibliotheek, straks steekt hij nog even om de hoek in de steeg, en schijnt hij in mijn gezicht als ik in mijn stoel zit. Ik ga alvast een glaasje wijn klaar zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...