donderdag 29 maart 2007

Examenstress

Nog even en het is April. Dat betekent dat de gemiddelde examenkandidaat begint te beseffen dat het menes wordt. Bij ons op school bestaat het schoolexamen uit twee jaar. En dus is het zowel in het derde als vierde jaar nu aanpoten geblazen.

De vierder jaars buigen zicht over 125 vragen over motoren. En de bijbehorende 30 of zo tekeningen. Jannes is hiernaast een tekening aan het overtrekken van het aanzetluchtsysteem(als ik het goed heb) maar ik heb ook jongens heen en weer zien lopen met indicateurdiagrammen en technische tekeningen van keerkoppelingen.
In het derde jaar hebben de dames en heren net de periodetoets van Binnenvaartkunde achter de rug. Deze ging over de verlichting van 4 baks duwstellen, slepers en kegelschepen. Maar ook over de zeeman die de zee verlaat met een bloedend hart, het betreden van zuurstofarme ruimten en scheepsonderhoud, niet te vergeten over de gemiddelde inzinking van een schip.
Geen eenvoudige opgave als je zo'n veertien jaar oud bent.
Hulde dames en heren!
We proberen zo veel als mogelijk met onze tijd mee te gaan en dus zijn de toetsen in de binnenvaartkunde tegenwoordig op de computer. Vragen met plaatjes en duidelijke teksten. Maar ja, helaas liet de techniek ons in de steek en liep te computer van een paar leerlingen vast. Sneu voor hen, ze moesten de hele toets overmaken. Sneu voor mij, ik leerde weer het gegeven klotsende oksels kennen. En dat terwijl ik er van overtuigd ben dat dit soort examens de toekomst heeft.
 Posted by Picasa

2 opmerkingen:

  1. Gisteren weer 'ns op de simulator hier op het MIWB geweest. Blijft toch leuk, met 30 knoop en 5 mtr. golven Sydney binnenvaren...
    Maar ik was voor 't eerst in 't 'Christal Palace'. Jeweetwel, die glazen plantenkas langs de hoofdweg.
    Dat was ook wel wat voor jou, denk ik.
    Opengewerkte Stork motor, prachtig instructie-lokaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja zo'n opengewerkte motor is de moeite waard. We hebben er op school ook één. Ooit mooi verlicht en met een compressortje op de zijkant er bij. Ik zou het mooi vinden als we 'm in de nieuwbouw ook weer kunnen verlichten. In de simulator op TS ben ik nog niet geweest de SWK 2 gaat er binnenmort heen, het schijnt dat je daar spontaan zeeziek kunt worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...