dinsdag 6 oktober 2009

Vriendelijk

Eigenlijk heb ik pas heel laat leren autorijden. Ik was 24. En dus heb ik heel wat bussen en treinen van binnen gezien, tenminste als ik de binnenkant van mijn ogen niet aan het bekijken was. Lijn 41 naar Groningen, instappen achter het huis van mijn ouders, uitstappen op het Zuiderdiep. De Wadloper naar Groningen en later naar Harlingen om te varen, instappen achter mijn flat aan de Palissadestraat (moest ik wel over het hek en over het spoor, maar toen vond ik dat niet gevaarlijk).
Lijn 41 stond voor de terugweg altijd al klaar bij het busstation naast Ome Loeks, dan kon je er alvast in gaan zitten, na 10 minuten kwam de chauffeur de rittenkaart en later de strippenkaart afstempelen (is dat ding al zo oud?).
Als ik met de trein ging mocht ik, en mag ik nog steeds, van mijzelf een stripalbum kopen. Alleen dan, want anders koop ik er te veel. Ik zet er altijd in welke datum het is en welke reis ik maak en waarom. Leuk om zo nu en dan te lezen. "10 juni 1988 Delfzijl, Harlingen varen op de Navigator"
En toch kan ik mij niet herinneren dat het normaal was om bij het verlaten van de bus de chauffeur te bedanken, of te groeten. Volgens mij ging je er gewoon uit.
Het valt me nu op, dat, wie er ook uit de bus stapt, altijd:"hoi" "doei" "bedankt" "eui" de botste reiziger groet.
Ik ben daar blij om. De wereld is zo gek nog niet in deze tijd!

3 opmerkingen:

  1. waarom heeft die chauffeuse
    niet netjes haar Connexxion bloesje aan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gaaf die foto's. Vooral die laatste een beetje treurig. Bosjes waar eens een molen stond.
    En de wereld valt best mee, soms, in de detail :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Anders, ik geloof dat er een Connexxion logo op het vloeipapier van haar shaggie staat.
    @ Jowi, ja het station is dus helemaal geen fluit veranderd en de route die de soldaten namen is precies richting mijn flat, die er toen nog niet stond. Die stond namelijk tussen de hoge bomen en de rode huizen van de volgende foto, nu inmiddels gesloopt, toen nog niet gebouwd. Het zelfde is met het zwembad, op de oude foto is er geen, op de nieuwe een ander, toen ik piepjong (lees puper) was hadden ze er een open lucht bad, spil van het puberleven in die tijd. Die molen, geen idee waar die stond, niet in Delfzijl denk ik, Holwierde zegt de titel. Het ziet er uit als een zaagmolen.

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...