zaterdag 12 mei 2007

Bagger


In Delfzijl (daar ben ik opgegroeid) hadden we een Baggerschool. Jongens met kieltjes met witte randjes die roeiden in het Damsterdiep en een baggerschuit met van die schepjes voor de wal.

Vandaag had ik andere bagger, en wel die onder in mijn dieseltank. Er zat nog ongeveer 80 liter diesel in de tank, en omdat er 250 in kan dacht ik dat het handig was om die voor het hobbelige vaarseizoen schoon te maken.


Getverdikke wat een smerig werk, om koppijn van te krijgen. Maar na 45 liter in Jerrycans geschept te hebben en nog 30 liter in van die zwarte bouwemmers was de tank dan leeg. Bleek dus geen 80 maar 75 liter te zijn.

Op een hoop bagger na. Gelukkig niet vast gekoekt, en vrij eenvoudig te verwijderen.

Schoon dus, en morgen alles gefilterd weer in de tank gooien en het mangat dicht maken. Op naar de volgende 40 jaar dat er niemand in de tank kijkt. Het viel me eigenlijk dus nog mee met de hoeveelheid bagger. Maar stinken doet het wel.


Terwijl ik daar op de grond lag te scheppen en te stinken heeft Han het wasbakje in het aanrechtje gehangen. Een hoop kit en wat krachtmetingen met wat stukken hout en het zit. Stel je voor vanaf volgende week, en misschien wel morgen, kan ik mijn handen aan boord met schoon water wassen in plaats van water van buiten boord.

2 opmerkingen:

  1. Plastic handschoenen bij de pomp laat ík altijd hangen.
    Ik hou wel van diesellucht.
    Doet me herrinneren aan de tijd dat ik nog voer.
    Machinekamerlucht hmmm...

    helaas rijd ik tegenwoordig euroloodvrij...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja bij mij op school in het machinelab ruikt het naar diesel, smeerolie enlaselectrodes. Heerlijk. En als we met de Petter gedraaid hebben ruikt de hele school naar roet. De eerste keer kwam er iemand met een blusser aanhollen.... Inmiddels zijn ze er aan gewend.

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...