woensdag 18 juni 2008

Een beetje...

Een beetje moe ben ik wel. Misschien zelfs wel een beetje boel. Het feit dat ik vanmiddag echt even in mijn stoel heb zitten slapen voor de BBC televisie zou dat kunnen onderschrijven. Oorzaak? Diploma en overgangsstress, niet van de juf hoor... maar mijn bloedjes van leerlingen maken zich zorgen.

In het examenreglement is geregeld dat ze kunnen slagen voor hun diploma zonder dat ze hun werk afhebben. Lees: pakkingkje maken, motortje ontluchten, werkstukje, etc. Maar zonder dat "werk" is er geen VMBO diploma en dat ontdekken ze nu,terwijl ze hoopten dat het wel los zou lopen. Resultaat is dat er een vlag aan de gevel heeft gehangen maar dat ze vrijdag a.s. geen diploma krijgen. Menig mama of papa is hier niet blij mee en stuurt spruit dus weer naar school om bij de juf het "werk" in te leveren.

Maandag, dinsdag, en woensdag mijn motorenlokaal dus vol gehad met berouwvolle leerlingen en vanmorgen stonden ze me al bij de ingang van school op te wachten. Het gaat lang goed, ik ben blij dat ze werk inleveren, maar als ze dan plagiaat plegen, verslagen van anderen jatten (met het hoekje waar mijn paraaf op staat er af gescheurd), of gewoon niet werken, ontploft er iets bij mij...

Ook die ontploffing kan betekenen dat ik zin heb in vakantie, of zou het wat anders zijn? Ontbranding schijnt iets met arbeid te maken hebben, misschien heb ik het wel nodig om arbeid te verrichten.



2 opmerkingen:

  1. Tjonge, zo'n werkstuk liegt er niet om. Geen wonder dat ze in paniek raken op (na) het laatste moment, als het niet gemaakt is. Maar na al die jaren in jouw klas zouden ze beter moeten weten.

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...