donderdag 5 juni 2008

Motor uit elkaar plukken


Het gemaal De Blocq van Kuffeler krijgt andere motoren voor het aandrijven van de pompen. De oude dieselmotoren gaan er uit.
De pompen van het gemaal worden aangedreven door 6 cilinder 4-tact Werkspoor dieselmotoren uitgevoerd met drukvulling en zijn van het type TMAB 396. Het vermogen is afgesteld op 1.200 pk (883 Kw) bij 259 omwentelingen per minuut.
De sleepboot Holland heeft een 10 cilinder Werkspoor TMAB3910. Maar een enorm gebrek aan reserveonderdelen, vooral de zuigerveren van de aluminum zuigers en de klepgeleiders en kleppen zijn schaars of ronduit niet aan te komen. Komt het even goed uit dat ik nog een paar praktische opdrachten heb die ik niet uit kan voeren omdat ik de hardware niet heb. Opdrachten als klepschuren, verstuivers demonteren en afpersen, brandstofpomp afstellen en zuiger trekken op een redelijk grote motor.
En dus hebben we afgesproken dat ik de motor uit de Blocq krijg om alles te demonteren, de Holland krijgt de schoongemaakte en geconserveerde onderdelen en de leerlingen krijgen een interessante opdracht dit jaar. We beginnen als het goed is in november 2008
Iedereen gelukkig, toch?




4 opmerkingen:

  1. zo, dat is hardstikke mooi!!
    Bovendien leren de mannen nu demonteren in plaats van slopen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Precies, ik kan niet verheugder zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Holland blij, Blocq van Kuffeler blij...
    en jullie blij !
    Een echte win-win-win situatie...

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...