zaterdag 26 augustus 2017

Been there, done that, got the t-shirt.

We liggen sinds vanavond in St. Hellier op Jersey. Het kleinschalige van Alderney met z'n mooringbuoys  is hier in de haven ver te zoeken. En vergeleken bij deze havenstad komt Guernsey als een provinciaaltje weg. Het verval hier is een meter of 12-13 en we gebruiken dit voor een half-way check van het onderwaterschip. Om een uur of vijf hebben we het dry-out platform gereserveerd bij de jachtclub. Op weg hierheen, net boven Jersey hebben we een dolfijnenboei gevonden. Als je hier een tijdje blijft liggen komen de dolfijnen vanzelf langs. We hopen de komende dagen nog een mooie romantische droogval baai met rode zonsondergangen te scoren.
De stroom in deze omgeving is de baas, je kunt alles prima bezeild hebben, en toch uren over een paar Mijl doen. En dus gingen we van Alderney naar Guernsey vrij laat weg, stroom mee. Het mooie van de avond in zeilen is zeker de zonsondergang. Daarna via de noordelijke ingang in het donker de haven in. In de havens hier op de kanaaleilanden voer je niet de UK courtesey-flag maar die van elk eiland afzonderlijk. Die hebben we dus maar snel aangeschaft.
Op het havenhoofd ligt het Fort van Guernsey, dat staat er al sinds de middeleeuwen, en net als alle Britse monumenten is het mooi onderhouden. Het huist vier musea, en we hebben ze allemaal bekeken. We bleven natuurlijk niet zomaar liggen. Ondanks de zon waait het flink door. Op de pier bij het Fort staat een bassin, het is een meter diep, ooit gebouwd om met modellen te leren zeilen. Zeillessen geven ze er nog steeds. De locale zeilvereniging heeft er een stuk of 10 optimisten liggen, instructeurs lopen er in lieslaarzen tussen de zeilers heen en weer. Die trouwens met verdraaid kleine zeiltjes toch vooruit komen.
's Avonds, verrassing, legt de Oosterschelde aan, nou ja, ze ankeren iets ten zuiden van de pier. Deze Nederlandse Schoener was na het winnen van de Tall Ships race Halifax-Portsmouth op weg naar het Franse vaste land. Laat kapitein Arian nou net een vriendje van me zijn.... Biertje terrasje. Heel leuk zo'n snelle onverwachte borrel.
We zeilden van Cherbourg naar Alderney, geen genaker, niks bezeild. Ter hoogte van Kaap den Haag (Cap de Hague) gaat de motor uit en kruisen we naar het eiland. Met een flinke stroom voor de haven langs zijn we, schouderklopje, tot bijna in de haven gezeild. Binnengekomen pikten we net op tijd de laatste mooringboei in, we schommelen de hele nacht. Als 's morgens de haven leegloopt legt Han de Panacee aan een andere boei, ik mag blijven sluimeren, heerlijk zo'n vent. De wandeling de volgende dag naar het fort helemaal boven op de 'berg' aan de haven levert mooie plaatjes op, het lijf protesteert wat tegen deze onverwachte inspanningen, een biertje bij 'The Moorings' is een goed idee.

1. Wat een prachtig avontuur is dit tot nu toe geweest voor jullie! Heb je veel last gehad van zeeziekte? Nu onderweg richting Nederland denk ik? Geniet er nog maar goed van! XXX

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...