woensdag 20 februari 2008

Sneupen

Er zijn van die dagen dat ik geen zin heb. Het eerste uur Duits, het tweede wiskunde, het derde binnenvaartkunde en het vierde kun je mij dan wegdragen. Gelukkig heb ik dan praktijk motoren. Dan kan ik zonder dat het opvalt een beetje rondlopen, bij de anderen kijken die een pomp uit elkaar halen, helpen met het starten van een motor of gewoon even wat ouwenelen.
In het lokaaltje waar we de verslagen schrijven is ook een stellingkast met allemaal bijzondere onderdelen. Een zuiger die een klep heeft geprobeerd te comprimeren. Een zuiger die is vastgelopen. Een voorverbrandingskamer die de cilinder in is gevallen. Blokjes van brommers.
Ik heb wel verstand van motoren hoor, en varen vind ik het einde, maar school.... Zet mij op een schip en ik vaar het overal heen. Ik laad, ik los en ik kom nog veilig aan ook. Maar ik moet naar school, dus ga ik, met frisse tegenzin. En als ik dan een uurtje rond wil lopen in de machinekamer van school, laat me dan maar even, en misschien doe ik ook nog wel een opdrachtje. Krijg ik straks ook nog een diploma. Wie weet....

5 opmerkingen:

  1. Haha, je kan je goed in je leerlingen verplaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Een zuiger die een klep heeft geprobeerd te comprimeren.'
    Dat doen die zuigers nou altijd, de rotzakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Gerhard, daar denken de leerlingen heel anders over...
    Maar nu eerst vakantie
    @Jowi, weet je soms proberen ze het ook met koelwater of koppakking...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jowi en Anne-Marie: Hebben wij eens meegemaakt in de Houkesloot. Dat het onze motor wel eens grappig leek het koelsysteem te comprimeren. Hmmm, stof voor een blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat deed mijn Pinda laatst, de volledige inhoud van het koelsysteem kwam er via de uitlaat weer uit. Gelukkig heb ik geen verstand van auto's en ben ik lid van de wegenwacht...
    Bij FIAT schaamden ze zich dood en dus viel het financieel nog al mee! Al had je er toch goed van uit eten kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...