zondag 3 februari 2008

Daar zijn we weer!

Zaterdagochtend uitslaapochtend, het was 5 uur 's morgens en we sliepen nog lekker. "Hest al waat vongn?" klinkt er door het kleine achteronder van de tjalk. Mijn kindertjes worden wakker en mijn (v) echtgenoot kijkt verstoord om zich heen. Ook hoor ik vlak bij wat gekrab aan de kont van het schip. Ik sta op om te kijken wat het is. Nog geen twee en een halve meter van het bed van mijn jongste staat een grote, iets te dikke, Groninger sportvisser met zijn hengel tegen de schroefastunnel te prikken.
"Kunt u misschien iets verder op gaan vissen? Mijn kinderen worden hier wakker van." zeg ik. "Nee hoor, onder het schip zit de meeste vis. We leven in een vrij land en dit is mijn plek." zegt de man in de groene overall.
Ik ga naar binnen voor overleg. Nou slapen de jongens (toen 1 en 3) niet zo goed als er iemand bij hun hoofd staat te schreeuwen, maar bij het geluid van de DAF 575 die we in het schip hadden slapen ze altijd heel goed.
Dus zo bedacht, zo gedaan: De motor aan, Schroef er op, en samen zijn we in slaap gevallen. De visser heeft een ander "plakje voenn".
Daar moest ik gister even aan denken toen ik boodschappen ging doen. Langs de Dolte stonden om de 50 meter allemaal mannen met groene overalls en groene parapluus. Zo nu en dan schreeuwden ze naar elkaar: "Hest al waat vongn?"

5 opmerkingen:

  1. Zo zijn wij op 't Heegermeer eens een stukje verder voor anker gegaan, toen 'n 'sportvisser' begon te schelden dat we op zijn plekje voor anker (lees: zwemmen) lagen... Sindsdien roepen wij nog altijd: " ieder z'n hobby !", wanneer we een visser zien.
    ( wv-hetwakendoog.nl/koos.html )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Groningers kwamen altijd bij ons langs op de kop van de afsluitdijk. Ik werkte daar vrijdagsnachts in het AC restaurant. Kopje koffie en een gehaktbal met mayo. Om 4 uur 's ochtends. Het waren bussenvol vervelend volk, maar gelukkig gingen ze ook altijd snel weer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Anders, je Koosverhaaltje gelezen, leuk!
    Zou het aangeboren zijn dat gedrag bij die vissers?
    Zouden we medelijden moeten hebben en dat ze er niets aan kunnen doen?
    @ Gerhard, dus er zijn nog meer Nederlanders en misschien wel Europeanen die last hebben van die vissers, niet alleen in Zwartsluis en Workum. Ze gaan dus zelfs over de Afsluitdijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig stukje.....
    goed beschreven zeg!
    groetje Sillyme

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...