dinsdag 11 maart 2008

Niet pluis

Eigenlijk kan ik er niet bij. Maar ik neem aan dat de geleerden hun best doen. Als het rendement van mijn lessen dit jaar net boven de 50 % uit zou komen zou ik mij doodschamen. Ik zou ontslagen worden wegens wanprestatie en waarschijnlijk hele drukke ouderavonden beleven.
Toch heeft de inwendige verbrandingsmotor het, sinds de uitvinder meneer Otto en zijn co-uitvinder meneer Diesel (van de bougieloze versie) , niet verder geschopt dan recentelijk 55,2%.
Het krantenartikel komt uit de Schuttevaer, mijn vakblad. En eigenlijk zou ik verheugd moeten zijn dat er weer een verhoging van het rendement bereikt is, (niet onaanzienlijk op de lange reizen)maar het feit dat er van een liter dieselolie die in de motor gespoten wordt maar iets meer dan de helft nuttig gebruikt wordt doet toch pijn.
Met de huidige en toekomstige schaarste en de daardoor hoge brandstofprijzen zou er toch een mogelijkheid gevonden moeten kunnen worden voor een hoger rendement en anders een goed alternatief..
Misschien moet ik maar een matrasvlieger kopen voor op de Pinda.. met de heersende ZW-winden kom ik dan in ieder geval op school zonder van elke volle tank de helft onnodig in de berm te gooien.

2 opmerkingen:

  1. Een vlieger verandert natuurlijk niks aan het rendement van je motor! ;-)

    Ik heb het niet gelezen, maar bedoelen ze met rendement alleen verplaatsing? De geleverde warmte die ook nuttig gebruikt kan worden, is natuurlijk ook rendement. Dat wordt wel eens vergeten, ook bij gloeilampen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee maar wel aan het verbruik en de verspilling. :-)
    Dat is nog het mooie, bij rendement van net iets meer dan 50% hoort het terugwinnen van van alles. Het is niet eens de rechtstreekse kracht naar de schroef maar ook het gebruik van restwarmte. Nou dat vind ik weinig

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...