zaterdag 1 maart 2008

teer

Gevoelig? Ja mijn ogen, de eerste keer dat ik een onderwaterschip in de teer zette droeg ik een nylon kous over mijn hoofd en na de eerste laag ging er cement over zodat je kon zien waar je gebleven was als je de tweede laag er op zette. Het cement was ook nog om als kathalysator te dienen, geloof ik. Naderhand was mijn gezicht zo gezwollen dat ik nauwelijks uit mijn ogen kon kijken, wat een rotzooi, zeker samen met de voorjaarszon. Toch heb ik nog menig schip van een laagje voorzien maar zo opgezwollen ben ik jaren niet meer geweest.

Teer mag niet meer. Maar op teer houdt ook niets, je kunt er alleen een nieuwe laag teer overheen zetten. Dus heb je een schip waar teer op zit ben je in de aap gelogeerd.
Gelukkig heb ik een vriend die een werf heeft en verstand van zaken. Dus over de teer een primer gedaan en daarna twee lagen nepteer. Ook zwart, maar legaal. Maar één probleem blijft. Ik kwam gister thuis met koppijn, een gezwollen gezicht en dichte ogen. Het spul wat op het schip zit mag dan beter voor het milieu zijn, de oplosmiddelen zijn nog steeds niet goed voor mij.
Margje vaart er gelukkig wel bij...

5 opmerkingen:

  1. Ik herinner met dat! De boot van mijn eerste vriendje en met zijn allen met zo'n bokkenpoot smeren op de werf met allemaal oude mannetjes er omheen die dingen zeiden als 'als god je wilt straffen zendt hij je een boot.'
    En dat ik toen opeens allemaal vliegende boten voor me zag, maar dat kwam natuurlijk omdat mijn ogen tegen die tijd ook helemaal teerdicht zaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja daar kan geen drugs tegenop, een dagje teren en je ziet ze vliegen... Alle verslaafden aan het werk op de museumwerven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vroeger mijn zeilboot eens geteerd en kon alleen (met de auto) thuiskomen als ik de ramen wijdopen deed. Zonder die wind kon ik mijn ogen niet openhoud.
    En die koppijn kwam toch niet van het bier wel? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met zoveel lagen
    is 'ie wel gelijk
    goed geballast...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Gerhard, nee hoor dat bier was goed, en ik kan ook weer zien!
    @ Anders, met een beetje pech valt alles er binnenkort weer onderweg, puur omdat er toch niets op teer houdt....

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...