woensdag 28 mei 2008

6 cilinders

De meesten van mijn leerlingen hebben een boot, lenen regelmatig een boot, hebben vrienden met boten, familie met een boot, leven, ademen en drinken boot. Schip zoals je wilt.
Het verschil tussen een boot en een schip is officieel: Een boot kan wel op een schip, maar een schip niet op een boot. Voor mij is het puur subjectief. Voor een eigenaar is een boot altijd een schip of scheepje. Uit dat woord spreekt nou eenmaal meer respect...

Maar daar ging het niet over.. Sommigen van mijn leerlingen hebben wat meer ervaring met boten en motoren dan anderen en dus toen de schipper van dit slepertje, die met die rode muts, de DAF bij ons op school wilde starten en dat niet lukte ging de knop om.

Een collega leerling was vergeten de dieseltank open te zetten toen ze gingen draaien, dus na een half uurtje was alle diesel uit de leidingen gezogen en stopte hij. Maar een 6 cilinder ontluchten, met drie filters die ook weer vol moeten en een tankje wat onder de motor geplaatst is, kun je een ware onderneming noemen. Maar niet voor deze man. De vrijdagochtend en de dinsdagmiddag is hij er druk mee geweest, dieselolie om de motor heen, de motor glimt van de olie, maar gistermiddag liep hij! Applaus!

6 opmerkingen:

  1. Gelukkig ging de motor van mijn schip vorig jaar met minder inspanning weer lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat nooit begrepen.
    Wanneer ik (vroeger) ons Bukhje moest ontluchten, was dat 'n hêul karwei ;
    ook met zo'n opvoerpompje
    van onderuit ons schip,
    want de dieseltank zal helemaal onderin onze s-spant...
    Maar wanneer ik bij ons Volkswagen Golfje 'ns per abuis de tank geheel en al leeg reed, kon ik gewoon tanken en weer verder rijden...
    Ra, ra ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Golf diesel,
    om precies te zijn...
    ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Gerhard Dat komt omdat Fokke zo'n held is.
    @ Ze schijnen in auto's iets zelfontluchtends uitgevonden te hebben maar waarom dat nog niet doorgedrongen is in de scheepvaart ontloopt mijn beperkte ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. idd knap.... zou er werkelijk niets van snappen! Ben helemaal niet handig met dit soort dingen!
    Groetje Sillyme

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoer hoor, sowieso, slepertjes zijn leuk.
    En dát is dus het verschil tussen boot en schip.
    Ik heb het eigenlijk altijd over boot, zowel bij onze grote als bij het bijbootje. Maar technisch gezien zou onze Luxe Motor nog wel op een veel grotere boot kunnen. Een cruiseboot bijvoorbeeld. Hoewel cruiseschip beter klinkt...

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...