donderdag 17 januari 2008

Stom!

Vandaag eten we Broeder! Dik pannenkoekendeeg in een tulbandvorm met een deksel en dan een uur in kokend water. Heerlijk met warme rietsuikerstroop met roomboter.
Het ging een beetje fout, de koek niet gaar, de stroop aan de kook....
En ik met mijn domme kop, proef de stroop, met m'n vinger.
Zelfs onder de koude kraan brandt de caramel door en plakt aan de vinger vast. pulk los in een emmer water, en daarna onder de stromende koude kraan. Dat was een half uur geleden. Au!
Nu zit ik dus met mijn vinger afwisselend op een ontdooiend icepack, en in een kopje met koud water. Maar het wordt er niet gemakkelijker van. Ervaring leert dat het een pijnlijke nacht wordt.
En dan heb ik alleen mijn vinger nog maar gebrand.

4 opmerkingen:

  1. Nog nóóit van gehoord !
    Maar je hoeft in elk geval
    niet op de blaren te zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, lekker! Aan deze kant van het water doen ze dat deeg in een soort kussensloop om te koken en heet het dan ook "zakkoek". Heeeeeel lekker!!

    En uit ervaring (tja) met de vinger: doet nog een tijd zeer, verkleurt, vervelt en blijft iets rozer voorlopig. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Broeder? Klinkt geweldig. En blaren zijn vet cool, moet je een mooi verhaal bij verzinnen en dan zijn ze extra onder de indruk van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, hoe leg je de jongens op school dit even stoer uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...