woensdag 12 september 2007

Hoger salaris voor goedopgeleide leraar

Het VMBO is geen makkie. Het is wel erg leuk.
Ik moet eerlijk zeggen dat de leerling hiernaast heel erg leuk lijkt, maar ik zou het eigen initiatief van de dames en heren bij mij in de klas missen. Ze gaan op onderzoek uit, als ik voorzichtig aan wil met een nieuwe motor dan hebben zij de filters en de impeller er al uit en als ze de kans krijgen zijn ze ook al op de brommer gesprongen om nieuwe te halen. Natuurlijk zijn deze kids niet de makkelijksten in de klas, ze houden van bezig zijn, voelen, klussen, bouwen, creeeren. Twee uur achter elkaar met je neus in een binnenvaartboek is geen pretje, ook al kun je daarna met al die kennis kapitein worden.
Als je leuk met de dames en heren wilt werken dan moet je hun taal en houding kunnen omgaan en dan kun je de kennis die je over wilt brengen pas kwijt. Dat is geen makkie, zei ik al. Maar wel uitdagend en leuk.
En wat is nou een goed opgeleide leraar. In de Leeuwarder Courant is een synoniem genoemd: "een docent met een universitaire opleiding kan per maand €1000,- bruto meer verdienen". Maar verderop staat ook dat dit extraatje bedoeld is om meer docenten te trekken in de techniek vakken. Al eens van een Universitaire studie Binnenvaartkunde gehoord? Hoe moet een school als de onze aan docenten komen?
De gemotiveerde binnenvaartschipper met al zijn vakkennis die bij ons komt werken is van harte welkom, en in de toekomst zal er toch nog zo nu en dan een vacature zijn. Er zijn alleen niet zo veel schippers die na hun universitaire studie zijn gaan varen, of in de avonduren hun eerste graad hebben gehaald. Laat staan dat alle officieel gekwalificeerde mensen die nu op VMBO scholen al hun tijd en energie in onze bijzondere leerlingen stoppen nog effe een universitaire graad halen.
Toch willen we (lees "ik") natuurlijk graag gebruik maken van dat extraatje van de "Commissie Leraren" en dat motiveert natuurlijk een lange beschikbare periode in het onderwijs, dus ik stel bij deze voor dat de vier jarige studie docent binnenvaartkunde die bestaat uit een PDD èn een vakdiploma binnenvaart ook onder de hoge opleiding valt!
Iedereen die dat ook denkt mag zijn hand omhoog steken.
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...