zondag 23 september 2007

Vroeg

Het is kwart voor drie op zaterdagochtend, de wekker van H. ging een kwartier geleden al en die van mij gaat nu ook. Ik moet eerlijk zeggen dat het nogal vroeg is. Maar ja als je je paspoort vergeten bent te verlengen moet je vroeg op Schiphol zijn om alles nog te regelen. Kortom een half uurtje later rijden we over de Afsluitdijk met al zijn wegwerkzaamheden. Bij Den Oever aangekomen zien we een renner met een auto met gele zwaailichten er achter. We verbazen ons over de moed van de man.
Om half vijf lopen we op Schiphol. Ik ben niet de enige met een verlopen paspoort. Voor mij is een man die nog al woest rondloopt. Ook hij is zijn pas vergeten te verlengen maar kwam daar om half drie vanmorgen pas achter. Hij geeft zich zelf hiervan niet de schuld en laat iedereen meegenieten dat hij nu al twee vluchten later geboekt staat.
De reis gaat naar Zuid Frankrijk, via Nice naar Monaco. Daar is de Monaco Yachtshow H. mocht er heen voor zijn werk en ik mocht mee.
Monaco is een uurtje rijden van uit Nice. We komen aan als de show zijn derde en laatste dag beleeft. De dag dat er geen grote zaken worden gedaan omdat er ook gewoon klootjesvolk rondloopt zoals ik.
Nou ben ik wel een bootje gewend, en als het vriendinnetje van H. heb ik ook wel eens een dure van binnen mogen bekijken. Maar dit slaat alles. De hele haven ligt vol met van die schepen. Bij alle boten is het mogelijk om de "Tender"(s) binnenboord mee te nemen. De ene heeft een rubberboot(je) aan boord de ander heeft een heli als tender.
Het is heerlijk weer en we genieten volop. De lunch gebruiken we op de kade, een stokbroodje ham, kaas en tomaten met een koude cola, maar eigenlijk hadden we een flesje gekoelde wijn mee moeten nemen. Je went snel aan gewoonten als iedereen om je heen aan de koude wijn zit of aan de dure champagne.
Nadat we twee keer over de show zijn gelopen is er nog tijd om even bij het prinselijk paleis te gaan kijken. Hij is thuis want z'n gepanserde Rolls staat voor de deur. Hier komen we echter pas achter als we eindeloos veel trappen opgeklommen zijn van de haven helemaal naar de berg.
's Avonds wordt het einde van de beurs ingeluid door de hoorns van alle jachten die in de haven liggen. Een prachtig geluid en iedereen rent naar buiten om te kijken. De meeste schepen vertrekken ook snel daarna. Het schijnt dat zelfs als je de eigenaar van zo'n groot jacht bent dat het havengeld van zo'n €10.000,-- per nacht niet zomaar uit de broekzak geklopt wordt. Nadat we de stand opgeruimd hebben gaan we eten op een terras aan de haven. Heerlijke wijn, bijzondere mozerella met tomaten en een zachte biefstuk. Aardbeien toe....
Een bijzondere dag eindigt in een bijzonder hotel. Een soort jeugdherberg. Doen alsof je rijk bent kan niet de hele dag duren.
Ik slaap als een roos, zondagochtend zitten we om half tien alweer op de "runway" richting Amsterdam. Een bijzondere (iets meer dan een) dag is achter de rug.

5 opmerkingen:

  1. Waarom zet jij zomaar een foto van mijn bootje op je site? Morgen pak ik de heli en kom ik je even opzoeken!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben je vergeten dat je me gister op het terras toestemming hebt gegeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zal aan al die champagne liggen. Heb net via de satelliet even met de boot gebeld en vrijdag ligt'ie voor het Starteiland. Je moet op tijd zijn, anders kun je er niet meer langs! (Kan ik je altijd nog met de heli overzetten...) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. € 10.000,- havengeld ??
    Ik dacht dat Terschelling duur was...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zijn inderdaad bedragen waar ik me geen voorstelling van kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...