donderdag 20 september 2007

Sauna

Persoonlijk hou ik niet zo van de warmte. Mij te verstikkend. Zelfs als we in het zuiden van Frankrijk zijn en H. geniet van de zon, zit ik in de schaduw onder een boom. Geen wonder dat het huidige weer mij wel aanspreekt.


Maar om op de sauna terug te komen... De DAF draait bij mij in het lokaal. Leuk want dan kunnen we de koeling weer in kaart brengen, leren wat de normale temperatuur van een motor is en hoe de thermostaat werkt. Als de motor warm is dan kunnen we smeerolie verwisselen en filters vervangen en als ik in een goed humeur ben dan kunnen we zelfs de motor ontluchten, alle 6 cilinders.

We hebben echter één probleempje. De externe koeltank staat niet buiten maar binnen. Deze koelt dus niet vanzelf af. De motor is niet alleen snel op temperatuur maar moet na zo'n 40 minuten draaien al afgezet worden omdat de koelwatertemperatuur boven de 80 graden komt. Voor één les is dat niet erg maar op dinsdag heb ik 6 praktijklessen en in die 5 minuten tussen de lessen door koelt het koelwater niet zo sterk af dat ik het volgende uur weer 40 minuten kan draaien.

De koeltank voor het "zoute" koelwater fungeert ook nog als radiator. Dus na een kwartier begint iedereen zijn trui en overall uit te doen en de zweetdruppels lopen alle leerlingen over de rug.
We moeten nog wat verzinnen op dit probleem, een radiator aan de buitenkant van het gebouw, een lange pijp door de sloot? Toch maar een grote fan boven op het dak?
Tot die tijd proberen we het nuttige met het aangename te combineren en hebben we in samenwerking met de huisvesting de eerste nautische sauna van de Maritieme Academie geopend.
Met het entreegeld willen we de extra koeling financieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...