dinsdag 18 november 2008

Chaoot

Een mailtje naar mijn motorensite was natuurlijk genoeg geweest maar deze moeder heeft het via de school laten weten. We hebben in Nederland een wet die zegt dat privé gegevens niet openbaar gemaakt mogen worden en dat is maar goed ook. Stel je voor dat je seksuele voorkeur, onvoldoendes voor geduld en onderdanigheid op het internet ten toon gespreid worden. Daar heeft niemand wat mee te maken.
Nou moet je weten dat ik nogal een chaoot ben. Ik ben altijd alles kwijt, kan geen namen onthouden en zodra ik iets opgeschreven heb ben ik het kwijt dus boodschappen doen zonder het briefje dat op het aanrecht ligt is een ramp. Dat betekent dus ook dat als een leerling aan mij vraagt hoe hij er voor staat dat ik dat niet uit mijn hoofd weet, want per kwartaal zijn dat nogal wat variabelen.
Nou moet je weten dat het brein van de gemiddelde leerling van 14-18 jaar nogal chaotisch en onvolgroeid is. Ze hebben moeite met plannen, en met het inschatten van de consequenties die hun daden tot gevolg hebben. Laatst kregen we daar nog een wetenschappelijke lezing over
Gelukkig is een van de doelen op onze school het aanleren van zelfstandigheid en het leren plannen van acties. We doen vanalles om leerlingen hiermee te helpen en een van de manieren waarin ik dit deed is de leerling op de hoogte te houden van zijn vorderingen via mijn schoolsite. Inmiddels zijn daar goede alternatieven voor gekomen en kunnen de dames en heren op hun persoonlijke site van school alles vinden, maar de handelingsopdrachten kon ik nog niet kwijt.
Dus die stonden tot vanmiddag op Vierslag zodat een ieder van hun eigen prestaties en eventuele achterstanden op de hoogte was. Goed bedoeld, fout begrepen.
Vanmiddag moest ik dit deel van de website sluiten omdat een moeder het heel vervelend vond dat de (voldoendes) van haar kind publiek bekend werden. Haar goed recht.
Wat mij nou in het verkeelde keelgat schoot? Kindlief of moeders had gewoon even kunnen vragen of ik die specifieke gegevens wilde verwijderen... Maar nu zijn de anderen de dupe, die anderen die het wel fijn vinden om zo nu en dan geholpen te worden met het plannen van de werkzaamheden.
Sorry dames en heren.

2 opmerkingen:

  1. Maar daar (niet aan je keel, maar dat andere) is heus wel wat aan te doen hoor, useraccountjes, wachtwoorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, helemaal waar, eigenlijk wil ik het ook in onze digitale leeromgeving stoppen waar ieder zijn eigen account heeft. Maar daar willen alleen nog maar cijfers in van 1-10 en geen O, V of G. Maar ik krijg ze wel zover hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...