maandag 24 november 2008

Pirates of the eh.....

Stel je voor dat je net je zeevaartopleiding hebt afgesloten. Je hebt je helemaal suf gecijferd op je middagbreedte, je gemiddelde GM en je reisvoorbereiding. Je kunt fatsoenlijk je boordnet synchroniseren en je hebt geen uitleg van je collega nodig als het om luiwagens of komaliewant gaat. Je durft zelfs te zeggen dat je je verheugt op je nieuwe baan.
Vaar je bij de oostkust van Afrika, komen daar twee speedbootjes aan met een touw ertussen ze varen hard en je hoopt nog dat het fans zijn of "spotters" die jouw IMO nummer nog niet gefotografeerd hebben. Het touw raakt de boeg en ze slingeren door de vaart van de bootjes opgeteld bij die van jouw schip omhoog en landen aan dek.
Je rent naar beneden in de hoop dat ze beiden zwaar gewond aan dek liggen te kermen maar het tegendeel is waar. Er loopt een man door het gangboord die zwaar bewapend is.
Je wordt samen met je collegae in 1 ruimte gedreven (als je geluk hebt de pantry) als vee. Je eigen hut en die van je maten wordt gestript en de foto's van je vriendin lachend overboord gegooid. Je laptop ben je in ieder geval kwijt en je favoriete Levi 's misschien.
Maar daar blijft het niet bij, er wordt contact opgenomen met je reder en een losprijs vastgesteld. Met een beetje geluk heeft je reder een verzekering hiervoor afgesloten, en is het in een dag bekeken maar meestal is een reder niet zo snel met losgeld. (Ik ben er nog niet over eens of betalen nou zo handig is of je poot, als rederij, stijf houden.......)

Een oplossing? Geen idee.
Hoe te reageren als het mijn schip was? Vast fout.
Moeite met het enthousiast maken van mijn leerlingen? Ja!
Hoe kan ik nou garanderen dat het hen nooit zal overkomen, dat het zin heeft om te leren voor dit beroep, dat varen een fantastisch beroep is met een schatje in elk stadje... (condooms heb ik met de diploma uitreiking uitgedeeld!)
Een vriend van mij is een kaping overkomen en voor zo ver ik weet zijn de angstdromen nog niet de wereld uit. De rederij heeft niet veel ondernomen aan nazorg en dus heeft hij ontslag genomen.
Wie vindt het wiel uit?

1 opmerking:

  1. Mooi blogje, Anne-Marie, en ik begrijp je dilemma. Jammer dat simpele oplossingen hier niet voor bestaan anders...

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...