maandag 22 oktober 2007

Druk

Op het gevaar af dat ik als provenciaaltje wordt neergezet (wat ik natuurlijk gewoon ben) even mijn verbazing weergeven. Zaterdag naar een feestje in Nieuwerkerk ad IJssel. Vriendje reed heen dus geen probleem, maar de terugweg zou ik de Bob uithangen dus moest ik aan de bak.
Zuid Holland is niet mijn thuishaven en dus dankbaar misbruik van Tom Tom gemaakt die mij naar de snelweg en om Utrecht heen leidde. Eenmaal bij Almere kon hij zacht. Zelfs 's nachts is het druk in het westen en denken de eigenaars van een Mercedes, BMW of Audi nog altijd dat zij wel harder dan de aangegeven maximum snelheid mogen rijden. Normaal is dat niet zo erg, ik weet ook dat mijn Pinda 160 kan, maar als je ergens niet zo bekend bent en nog snel even van baan wilt wisselen is zo'n aanstormend Formule 1 talent niet altijd even makkelijk te ontwijken. Maak je geen zorgen de auto is nog steeds heel.
Vandaag de andere kant op naar Zwolle. Tot Ens en over de IJsselbrug geen probleem maar daarna komen de duiveltjes weer uit hun doosjes gesprongen. Iedereen lijkt haast te hebben, iedereen moet inhalen, iedereen wil sneller thuis, of zelfs op de klus, zijn dan de ander. Ik ben daar niet zo op ingesteld en dus volgens velen een gevaar op de weg.
Een collega uit Noord-Holland vertelde eens dat hij het zo fijn vond in Friesland te rijden. "Al die sufferds gaan netjes in de rechter rijstrook voor de stoplichten staan, nou ik ga lekker links staan en rij dan iedereen voorbij. Wat een gezagsgetrouwe sufferds....." Hij begrijpt niet dat het geen file van een uur is waar hij in staat, dat je gewoon na drie tellen net als iedereen aan het rijden bent en dat je om op tijd thuis te zijn geen speciale "Randstad-trucs" hoeft uit te halen.
Ik heb het hem natuurlijk niet verteld. Stel je voor dan ben ik mijn pleziertjes kwijt bij de stoplichten om Sneek als er weer zo'n westerling als een gek wegscheurt.


5 opmerkingen:

  1. Het mooiste is als 'de westerlingen' er nooit achterkomen hoe fijn het hier is! Anders is het hier snel verpest. Bennie Joling laatst nog gehoord hierover?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS, wat schrijf je ineens veel! Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar wachten al die auto 's op ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat weet je bij een westerling nooit he?

    BeantwoordenVerwijderen

Aan boord

De brug bij le Havre ligt onder een wisselend bewolkte lucht. Niet slecht want toen ik uit Workum wegreed vanmorgen kwam de regen met bakk...